Чому продакт менеджер стартапу не потрібен

Стартап нагадує вуличну бійку – недостатньо володіти однією тільки силою. Щоб виграти, потрібна відпрацьована техніка, холодний розсуд, швидкість і адаптивність. Але і техніки однієї недостатньо, повинен бути реальний досвід. Хто він – людина яка несе успіх продукту в стартапі?

Кохання з першого погляду

Слово "стартап" я почув у 2012-му. Тоді вперше інвестував в чисто софтовий проєкт в Edtech. З командою створювали продукт для вивчення професійної англійської, називався Qwizio. Складно було відразу пірнути в NLP, але впоралися. Масштабувати сервіс не стали. Зробили exit – продали стратегу рішення і пішли далі.

З софтовими продуктами у мене трапилося кохання з першого погляду, і я зробив півот з класичного венчура в стартап-індустрію – в той час керував невеликим VC в форматі family office. Навчався на тому, що було – як то кажуть "важке дитинство, дерев'яні іграшки". Але вчився на особистих грошах і помилках. Це болючіше, але швидше ще не виходило – висновки доходять відразу.

Хто він, той самий продакт

До 2017-го я сам собі не міг до кінця пояснити, хто я: маркетолог, продакт, стратег або інноватор, плюс ще підприємець та інвестор. Тепер знаю напевно – розробник інноваційних стартап-продуктів. Різниця в порівнянні з розробником нових продуктів і продакт менеджером істотна.

По мірі розвитку культури інновацій, у 80-х роках з'явилася роль продакт менеджера. Зона відповідальності – операційне управління існуючим продуктом, а коренева компетенція – аналітика та управління проєктами. Досвідчений продакт, у якого вже є задатки на стратегічне бачення розвитку компанії і продукту, працює вже в тісній зв'язці з маркетологом, і більше над створенням нових продуктів (NPD).

Концепція NPD включає в себе створення інноваційних рішень. Мова тут йде про підтримуючі інновації – незначні поліпшення або доповнення до існуючого продукту.

Бум "гаражних кооперативів"

У 90-х роках в США формується напрямок підривних інновацій. Це викликано стрімким розвитком стартап-індустрії – створенням безлічі підривних продуктів новоспеченими підприємцями у відриві від великих корпорацій.

Формування стартап-індустрії призводить до чергової зміни ядра ключових компетенцій вже не тільки маркетолога, а й продакта, і стратега (відповідає за довгостроковий вектор, інвестиції і ризики в бізнесі). До просування, поліпшень існуючих і створення нових продуктів додається пошук проривних ідей, створення і розвиток підривних рішень. У бізнесі з'являється роль інноватора. Звідси випливає ряд додаткових компетенцій: дизайн споживача (CustDev), оцінка привабливості і реалістичності ідеї, розвиток неіснуючих ринків.

Чому ж він не потрібен

Справа в ризиках: маркетолог і продакт не мають справи з об'ємом ризиків, який притаманний стартапу. Мова йде про невизначеності, які характерні п'яти гіпотезам (див. зображення нижче). Тобто розробник продукту в стартапі зобов'язаний вміти оцінювати гіпотези і пов'язані ризики на п'яти рівнях, вміти тестувати їх і робити відповідні висновки. У продакта на готовому продукті, в тому числі в стартапі на стадії масштабування, перші чотири зони ризиків відсутні.

При цьому кожна гіпотеза тягне за собою ще ряд компетенцій, таких як оцінка та управління ризиками, управління інвестиціями, методи розробки підривних інновацій, пошук бізнес-моделі. До компетенцій маркетолога, продакта, стратега та інноватора додається компетенції підприємця та інвестора.

І якщо ви не знаєте де шукати таких людей або партнерів в одній особі, шукайте правильних менторів.